Tłuszcz jest wrogiem czy przyjacielem?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Tłuszcze obarczane przez lata winą za otyłość i choroby układu krążenia, zyskały status związków zagrażających zdrowiu. Czy jednak tak jest w istocie? Czy powinniśmy całkowicie wyeliminować je z diety?

Tłuszcze i węglowodany

Zamieszanie wokół tłuszczów zaczęło się w latach 70-tych w Ameryce, kiedy zalecano wprowadzenie ich ograniczenia w diecie, bez względu na rodzaj, jednocześnie zwiększając spożycie węglowodanów. Dziś wiemy, że to nie tłuszcze ponoszą całkowita winę za otyłość i choroby układu krążenia, ale przede wszystkim przetworzone produkty węglowodanowe i słodycze. To ich działanie mają wpływ na poziom glukozy i insuliny we krwi, których zaburzona praca ma istotne znaczenie w powiększaniu się zapasów tkanki tłuszczowej.

Duża kaloryczność diety i nieodpowiedni jej skład prowadzą do nadwagi i otyłości. Otyłość i jej konsekwencje to złożony problem, który nie dotyczy tylko nadmiernego spożywania jednego z podstawowych składników odżywczych. To choroba, na którą wpływ mają także płeć, genetyka, dieta, aktywność fizyczna i stan zdrowia.

Po co nam tłuszcz?

Bez tłuszczu nasz organizm nie mógłby prawidłowo funkcjonować. Tłuszcze to ważne paliwo dla człowieka i budulec wielu rodzajów błon komórkowych i hormonów. Mózg składa się z 60 procent z tłuszczu, podobnie jak neurony zawierające kwasy tłuszczowe DHA i hormony rozrodcze. Tłuszcz zapewnia także dobrą kondycję skórze i włosom, dlatego jest ważny dla osób, które dbają o swój wygląd. Dzięki tłuszczowi możemy przyswajać witaminy A, D, E i K, dzięki którym nasz wzrok, skóra i zęby pozostają zdrowe. Tłuszcz ma jeszcze jedną ważną rolę do odegrania – pomaga schudnąć i utrzymać szczupłą sylwetkę. To on nadaje smak potrawom, a jedzenie sprawia przyjemność, a nie jest traktowane jako niezbędny element w życiu. Tłuszcz jest konieczny do prawidłowego i szczęśliwego życia, powinie stanowić 30-35 procent wartości energetycznej diety.

Dobry, czy nie?

Skoro tłuszcz jest taki dobry, to dlaczego jest tak… zły? Sęk w tym, że spożywamy zbyt mało właściwych rodzajów tłuszczu, a zbyt dużo tych, które powodują przybieranie na wadze i choroby. Tłuszcze dzielimy w zależności od ich budowy chemicznej. Najczęściej spotykanym podziałem tłuszczu jest ten, w którym używamy określenia – dobre i złe tłuszcze – jednak można by zmienić nieco tą terminologię i dokonać podziału na konieczne i okazjonalne oraz całkowicie zabronione.

Aby lepiej zrozumieć ich wpływ na zdrowie i sylwetkę, warto poznać trzy typy tłuszczów:

  • kwasy tłuszczowe nienasycone: jednonienasycone i wielonienasycone,
  • kwasy tłuszczowe nasycone,
  • tłuszcze trans

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Nienasycone kwasy tłuszczowe należą do kategorii „konieczne” w diecie. Charakteryzują się tym, że są zbudowane z długich łańcuchów węglowych i zawierają tzw. wiązania podwójne. Dzięki swojej budowie mają korzystny wpływ na serce, skórę, podwyższają poziom dobrego cholesterolu HDL, powodują wzrost wrażliwości na insulinę i pomagają schudnąć. Są jednak bardzo niestabilne i łatwo ulegają psuciu. Dlatego należy je przechowywać w chłodnych, ciemnych miejscach oraz wiedzieć, które nadają się do smażenia i pieczenia, a które należy spożywać tylko na surowo.

Do jednonienasyconych kwasów, czyli tych, które mają tylko jedno podwójne wiązanie należą: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej sezamowy, awokado, orzechy i sezam. Te oleje nadają się do spożycia na surowo i krótkiego smażenia.

Kwasy jednonienasycone występujące w produktach głównie pochodzenia roślinnego zawierają także cenne przeciwutleniacze, które chronią błony komórkowe przed uszkodzeniami i opóźniają starzenie.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe mają w swojej budowie dwa lub więcej wiązań podwójnych, znajdują się w olejach roślinnych oraz w tłustych rybach.

Nasycone kwasy tłuszczowe

Nasycone kwasy tłuszczowe są „okazjonalne”. Nadmiar tych kwasów w diecie w połączeniu z nadmiarem węglowodanów przyczynia się do powstawania chorób układu krążenia i do otyłości. Tłuszcze nasycone bardzo łatwo rozpoznać, mają stałą konsystencję. Można tu znaleźć masło, margaryny, sery, śmietanki, wieprzowina.

Tłuszcze trans

Stanowią największe zagrożenie. Tę formę tłuszczu uzyskuje się zmieniając w procesie uwodornienia budowę tłuszczów wielonienasyconych. To z kolei wpływa na ich właściwości biologiczne dla zdrowia. Tłuszcze trans upośledzają wątrobę, powodują wzrost cholesterolu, niszczą wrażliwość na insulinę i prowadzą do otyłości. Najczęściej znajdują się w ciastkach, kremach i innych wyrobach cukierniczych, margarynach, chipsach, frytkach, fast-foodach oraz smakowych napojach mlecznych.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Share.

About Author

Comments are closed.